ΠΝΕΥΜΑΤΙΚΗ ΝΕΥΡΟΕΠΙΣΤΗΜΗ
Η νευροεπιστήμη της θρησκείας , γνωστή και ως νευροθεολογία και ως πνευματική νευροεπιστήμη , επιχειρεί να εξηγήσει τη θρησκευτική εμπειρία και συμπεριφορά με νευροεπιστημονικούς όρους. Είναι η μελέτη συσχετίσεων νευρωνικών φαινομένων με υποκειμενικές εμπειρίες πνευματικότητας και υποθέσεις για την εξήγηση αυτών των φαινομένων.
Οι υποστηρικτές της νευροεπιστήμης της θρησκείας, λένε ότι υπάρχει μια νευρολογική και εξελικτική βάση για υποκειμενικές εμπειρίες που παραδοσιακά κατηγοριοποιούνται ως πνευματικές ή θρησκευτικές . Αυτό έρχεται σε αντίθεση με την ψυχολογία της θρησκείας που μελετά νοητικές και όχι νευρικές καταστάσεις. Ο τομέας έχει αποτελέσει τη βάση πολλών δημοφιλών επιστημονικών βιβλίων.
Η υλιστική επιστήμη, ως γνωστόν, αποδίδει όλα τα ψυχοσωματικά φαινόμενα αποκλειστικά σε βιοχημικές λειτουργίες και τις ερμηνεύει τις εκστατικές εμπειρίες ως ψευδαισθήσεις ή ως «επιληπτικές κρίσεις του κροταφικού λοβού». Το γεγονός ότι έχουν εντοπιστεί περιοχές του εγκεφάλου που διαγειρόμενες παθολογικά ή πειραματικά (Persinger “God Helmet”) παράγουν ένα είδος πνευματικών εμπειριών δεν αποδεικνύει ότι η παθολογική διέγερση αυτών των περιοχών είναι η αιτία για όλες τις μυστικιστικές εμπειρίες, όπως υποστηρίζουν οι υλιστές επιστήμονες.
Με παρόμοια λογική επειδή τραυματισμοί του υποθαλάμου μπορεί να προκαλέσουν έντονη πείνα και οι βλάβες της αμυγδαλής σεξουαλική επιθυμία, δεν μπορούμε σε καμία περίπτωση να ισχυριστούμε ότι η όρεξη για φαγητό και η επιθυμία για ζευγάρωμα δεν είναι άλλο από το προϊόν εγκεφαλικής βλάβης!
Ως εκ τούτου, μπορούμε με ασφάλεια να υποθέσουμε ότι, όπως υπάρχει η φυσιολογία της πείνας και της ερωτικής διέγερσης θα πρέπει να υπάρχει και μια φυσιολογία των μυστικιστικών και πνευματικών καταστάσεων, για την οποία ελάχιστα γνωρίζουμε επί του παρόντος.
Έτσι τόσο το ΗΕΓ όσο και η απεικόνιση της δραστηριότητας του εγκεφάλου με την τεχνική SPECT (Τομογραφία εκπομπής Μονήρους Φωτονίου ), κατά τη διάρκεια εκστατικών εμπειριών μοναχών διαφόρων θρησκευμάτων, μας δείχνουν μόνο την ηλεκτρική δραστηριότητα και τις περιοχές που ενεργοποιούνται και όχι φυσικά τα αίτια της ιδιαίτερης αυτής ενεργοποίησης.
Κατά την άποψη πολλών έγκριτων ερευνητών μια εκστατική εμπειρία, , πυροδοτείται στη συνείδηση, αλλά αναπόφευκτα καθρεπτίζεται άμεσα και στη λειτουργία του νευροενδόκρινου συστήματος, αφού υπάρχει μια ολοκληρωμένη αμφίδρομη σύνδεση μεταξύ πνεύματος, ψυχής και σώματος.
Αυτή είναι και η θεωρία του νομπελίστα νευροφυσιολόγου Sir John Eccles (1903-1977), που εξηγεί την πραγματικότητα της ύπαρξης ως σύνθεση ενός ενιαίου φάσματος τριών επιπέδων : του Φυσικού-Σωματικού, του Ψυχικού-Υποκειμενικού και του Αντικειμενικού-Πνευματικού. Στα συμπεράσματα μιας εμπεριστατωμένης και μακροχρόνιας εργαστηριακής έρευνας, που δημοσιεύτηκε το 2001 οι Andrew Newberg, (Αμερικανός νευροεπιστήμονας , καθηγητής στο Τμήμα Ολοκληρωμένης Ιατρικής και Διατροφικών Επιστημών και Διευθυντής Έρευνας στο Marcus Institute of Integrative Health at Thomas Jefferson University Hospital) , Eugene d’Aquili (ερευνητής ψυχίατρος) και Vince Rause (συγγραφέας και δημοσιογράφος), αναφέρουν : «Δεν πιστεύουμε ότι οι αληθινές μυστικιστικές εμπειρίες μπορούν να ερμηνευτούν ως αποτέλεσμα επιληπτικών ψευδαισθήσεων ή ως προϊόν άλλων παραισθησιακών καταστάσεων που προκαλούνται από φάρμακα, ασθένεια, σωματική εξάντληση ή αισθητηριακή στέρηση.
Οι ψευδαισθήσεις, ανεξάρτητα από το ποια είναι η αιτία τους είναι απλώς ανίκανες να προσφέρουν στο μυαλό μια τέτοια πειστική εμπειρία όπως αυτή της μυστικιστικής πνευματικότητας». Και συμπληρώνουν : «Στην καρδιά της θεωρίας μας υπάρχει ένα νευρολογικό μοντέλο που παρέχει σύνδεση μεταξύ μυστικιστικής εμπειρίας και της παρατηρούμενης λειτουργίας του εγκεφάλου. Με απλά λόγια, ο εγκέφαλος φαίνεται να έχει την εγγενή (ενσωματωμένη) ικανότητα να υπερβαίνει την αντίληψη του ατομικού εαυτού. Θεωρούμε ότι αυτό το ταλέντο για αυτο-υπέρβαση βρίσκεται στη ρίζα της θρησκευτικής ανάγκης».
Οι μεταφυσικοί επιστήμονες οπως ο ψυχιατρος ψυχοθεραπευτης, θανατολογος, συγγραφεας, φιλόσοφος Γιαννης Αυγουστατος μεσα απο διεθνή βιβλιογραφία και πολlες εμπειρίες, δε δέχεται τοσο υλιστικές εκδοχές για τις ψυχες. Λεει, οτι δεν μπορει να εξηγησει η επιστημη , λεει οτι δεν υπαρχει. Λεγεται επιστημονισμος. Ο κοσμος δεν περιορίζεται στις 5 αισθησεις Συμφωνώ με τον Αυγουστατο )
BLOOG
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου