ΕΛΛΗΝΙΚΟΣ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ . ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΦΙΛΟΣΟΦΙΑ
ΣΥΝΗΘΩΣ ΟΙ ΚΑΘΗΓΗΤΕΣ ΦΙΛΟΣΟΦΙΑΣ ΣΤΑ ΠΑΝΕΠΙΣΤΉΜΙΑ ΛΕΝΕ . ΣΚΕΠΤΌΜΑΣΤΕ ΑΡΙΣΤΟΤΕΛΙΚΑ. ΣΥΜΦΩΝΑ ΜΕ ΤΟ ΑΚΑΔΗΜΑΙΚΟ ΚΑΤΕΣΤΗΜΕΝΟ. ΜΕΤΑΦΥΣΙΚΑ ΟΜΩΣ Ο ΠΛΑΤΩΝΑΣ ΕΧΕΙ ΚΛΕΙΣΕΙ ΡΑΝΤΕΒΟΥ ΜΕ ΤΗΝ ΑΙΩΝΙΌΤΗΤΑ.
ΕΔΩ ΒΛΈΠΟΥΜΕ ΚΑΙ ΤΟΝ ΣΥΓΚΕΡΑΣΜΌ ΤΩΝ ΔΥΟ ΦΙΛΟΣΟΦΩΝ (BLOOG)
<Η εναρμόνιση του Πλάτωνα και του Αριστοτέλη
Το πρόγραμμα σπουδών στις νεοπλατωνικές σχολές ξεκινούσε με τις λογικές πραγματείες του Αριστοτέλη και συνεχίζοντας με τα ηθικά συγγράμματα και κατόπιν τα φυσικά έργα και κατέληγε στην πρώτη φιλοσοφία , δηλαδή την θεολογία.
Παρόμοια διαδρομή ακολούθησαν οι πλατωνικές σπουδές , οι οποίες ξεκινούσαν με τους απλούστερους διάλογους και ολοκληρώνονταν με τη μελέτη της φυσικής θεωρίας του Τιμαίου και της θεολογίας του Παρμενίδη
Τα αριστοτελικά ομως συγγράμματα διδάσκονταν εισαγωγικά μαθήματα.
Για ολόκληρη την περίοδο που μελετάμε ο Αριστοτέλης δεν αντιμετωπιζόταν ως ανεξάρτητος στοχαστής αλλά ως ερμηνευτής της πλατωνικής σκέψης , ο οποίος μπορούσε ομαλά να οδηγήσει στην κατανόηση των υψηλών μεταφυσικών νοημάτων του Πλάτωνα
Παρά τις ποικίλες απόψεις που παρουσιάζουν διαφορετικοί νεοπλατωνικοί σε επιμέρους θέματα και παρά τα αντικρουόμενα επιχειρήματα που μας έχουν διασωθεί η ενοποίηση του πλατωνισμού με τον αριστοτελισμό υπήρξε ένα απο τα σταθερά μελήματα ολόκληρης της νεοπλατωνικής φιλοσοφίας.
Όποτε ο Αριστοτέλης διαφωνεί ρητά με τον δάσκαλο του , όπως συμβαίνει συχνά η διαφωνία αντιμετωπιζόταν ως φαινομενική μάλλον παρά ουσιαστική.
Το θέμα απασχόλησε τη συντριπτική πλειονότητα των φιλοσόφων της ύστερης Αρχαιότητας
Ο Πλωτίνος λόγου χάρη που άσκησε σε ένα μακροσκελές έργο του δριμεία κριτική στις αριστοτελικές κατηγορίες, θεωρώντας ότι δεν είναι εφαρμόσιμες στις πλατωνικές ιδέες , προκάλεσε την αντίδραση του μαθητή του Πορφυριου που πρότεινε την άποψη στην περίφημη Εισαγωγή του, ότι οι αριστοτελικές κατηγορίες αναφέρονται όχι στα πράγματα αλλά στις λέξεις περί αυτά
Οι μεταγενέστεροι Νεοπλατωνικοί ακολουθούν την ίδια πορεία εναρμόνισης του Πλάτωνα και του Αριστοτέλη. Τοσο ο Ιάμβλιχος όσο και όλοι ανεξαιρέτως οι φιλόσοφοι της σχολης της Αθήνας έγραψαν υπομνηματιστικά σχόλια στα έργα του Αριστοτέλη που σκοπό είχαν να αποδείξουν την αφανή συμφωνία των δυο φιλοσόφων
Με την εξαίρεση των σχολειών του Συριανου, ολα αυτά τα έργα έχουν σήμερα χαθεί
Ελληνική Φιλοσοφία απο την Αρχαιότητα έως τον 20 αιώνα
Βιρβιδακης κ.α Τόμος Α Πάτρα 2000
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου