Σελίδες

Τετάρτη 2 Ιουλίου 2014

Η ΣΧΟΛΗ ΤΩΝ ΑΘΗΝΩΝ


Η Σχολή των Αθηνών.  Ο συμβολισμός της στην  Ιστορία των Τεχνών στην Ευρώπη

Από τον τοιχογραφικό διάκοσμο της Stanza della segnatura σχολή των Αθηνών (1509-1511.)Πρόκειται για μια φανταστική συνάθροιση επώνυμων φιλοσόφων, η οποία λαμβάνει χώρα μέσα σε ένα μεγαλόπρεπο κτίριο  με καμάρες και τρούλο που θυμίζει το σχέδιο του Bramante για τον Άγιο  Πέτρο. Στο κέντρο της παράσταση ο Πλάτων με τα χαρακτηριστικά του Leonardo da Vinci συνομιλεί με τον Αριστοτέλη. Δείχνει με τα δάχτυλό του τον ουρανό υποδηλώνοντας την προέλευση των πλατωνικών ιδεών. Αντίθετα ο Αριστοτέλης με την κίνηση του χεριού τους προς τη γη τον θετικισμό των θεωριών του. Στα σκαλιά είναι  καθισμένος ο Διογένης, που δείχνει με την άνετη στάση του την αδιαφορία του για τα εγκόσμια. Στα αριστερά απτην πλευρά του Πλάτωνα, είναι συναθροισμένοι σε μικρές ομάδες φιλόσοφοι συγγραφείς όπως ο Σωκράτης, ο Ξενοφών, ο Αισχίνης, ο Επίκουρος και άλλοι. Η καθιστή μορφή σε πρώτο επίπεδο με τα χαρακτηριστικά του Μιχαήλ Αγγέλου, που γράφει ακουμπώντας σε ένα μαρμάρινο πάγκο, εικονίζει τον Ηράκλειτο .Στα δεξιά του Αριστοτέλη  διακρίνονται επιστήμονες όπως ο Ευκλείδης,(με τα χαρακτηριστικά του Bramante)  ο Πτολεμαίος και άλλοι. Μια νεανική μορφή ανάμεσά τους εικονίζει τον ίδιο τον Ραφαήλ.

Πολλά στοιχεία της σχολής των Αθηνών, συνδέουν τη σύνθεση αυτή, με το έργο του Leonardo και του Μιχαήλ Αγγέλου. Για παράδειγμα οι μικρές ομάδες των φιλοσόφων που συνομιλούν εκφράζοντας με τις στάσεις και τις χειρονομίες τους , έντονες ψυχικές καταστάσεις, προδίδουν επίδραση του Μυστικού Δείπνου του Leonardo.Από την άλλη πλευρά η στέρεα δομή , και έντονη σωματική παρουσία των μορφών με τις δυναμικές στάσεις, έχουν κοινά στοιχεία με τη ζωγραφική της Cappella Sistina. Χάρη στον μνημειακό χαρακτήρα της , στην  καθαρότητα στην οργάνωση της σύνθεσης και στη χρωματική αρμονία της, η Σχολή των Αθηνών  θεωρείται μια από τις χαρακτηριστικότερες δημιουργίες της ώριμης Αναγέννησης.!

(Τζ Αλμπάνη, Μ. Κασιμάτη. Εικαστικές τέχνες στην Ευρώπη απτον Μεσαίωνα ως τον 18 αιώνα. Πάτρα 2001.  Ε.Η. GOMPRICH.ΤΟ ΧΡΟΝΙΚΟ ΤΗΣ ΤΕΧΝΗΣ. ΜΟΡΦΩΤΙΚΟ ΙΔΡΥΜΑ ΕΘΝΙΚΗΣ ΤΡΑΠΕΖΗΣ. ΑΘΗΝΑ 1998)

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου