Σελίδες

Τετάρτη 16 Οκτωβρίου 2024

ΔΙΑΒΑΖΟΥΜΕ ΕΡΓΑ ΤΕΧΝΗΣ , ΟΧΙ ΜΟΝΟ ΤΑ ΚΟΙΤΑΜΕ


 Για να να διαβάζουμε τα έργα Τέχνης και όχι μόνο να τα κοιτάμε


Ψηφιδωτό του Αγίου Απολυναρίου του Νεου, Ραβεννα
Η υποστήριξη της ζωγραφικής έχει τεράστια σημασία στην Ιστορία της Τέχνης
Τα λόγια αυτά αναφέρθηκαν άπειρες φορές οπότε εκδηλωνόταν κάποια αντίθεση για τη χρήση των εικόνων στις εκκλησίες
Το θέμα στις εικόνες έπρεπε να εξιστορείται όσο πιο απλά και καθαρά γινόταν και να παραλείπεται οτιδήποτε μπορούσε να αποσπάσει την προσοχή απο το βασικό ιερό σκοπό.
Στο έργο αυτό εφαρμόστηκαν αυτές οι αρχές με τη μεγαλύτερη συνέπεια Πρέπει να έρχεται απο από μια βασιλική της Ραβέννας που ήταν τότε το 500 μ. Χ Εικονογραφεί το χωρίο εκείνο της Καινής Διαθήκης όπου αναφέρεται οτι Ο Χριστός έθρεψε πέντε χιλιάδες ανθρώπους με πέντε καρβέλια και δυο ψάρια
Ο ζωγράφος αυτός διάλεξε επιδέξιες πινελιές , ενώ είναι ψηφιδωτό , που το εχει συνθέσει με πόλυ κόπο με γυάλινες η πέτρινες ψηφίδες με βαθιά και πλούσια χρώματα που δίνουν στο εσωτερικό της εκκλησίας μια κατανυκτική λαμπρότητα.
Το φόντο αποτελείται από χρυσωμένες γυάλινες ψηφίδες . Η ακίνητη και ήρεμη μορφή του Χρίστου ,βρίσκεται στο Κέντρο της εικόνας. Η μορφή του είναι όπως τη φαντάστηκαν οι πρώτοι Χριστιανοί
Φοράει πορφυρό χιτώνα και απλώνει τα χέρια του για να ευλογήσει και από τις δυο μεριές οπου στέκουν οι Απόστολοι που του προσφερουνν τα ψωμιά και τα ψάρια για το θαύμα
Τα κρατούν με τα χέρια σκεπασμένα όπως έκαναν εκείνο τον καιρό οι υπήκοοι όταν προσέφεραν φόρο υποτελειας στον άρχοντα. Η σκηνή μοιάζει με ιερή τελετή
Για τον καλλιτέχνη δεν ήταν ένα παράξενο θαύμα που ειχε συμβεί πριν απο μερικές εκατοντάδες χρόνια στην Παλαιστίνη
Ήταν σύμβολο παντοτινής δύναμης του Χριστού που την εκφράζει η εκκλησία

Από την εικόνα αυτή αποκομίζουμε αρχικά μια εντύπωση ακαμψίας και αυστηρότητας

Ο τρόπος με τον οποίο έχουν τοποθετηθεί οι μορφές με αυστηρή μετωπική διάταξη μας θυμίζει παιδικά σχέδια
Ο καλλιτέχνης ήξερε καλά την ελληνική τέχνη. Ήξερε πως ακριβώς να τυλίγει τον μανδύα γύρω από το σώμα, ώστε να παραμείνουν ορατοί μέσα απο τις πτυχές, οι ορατοί του αρμοί.
Ήξερε πώς να συνδυάσει ψηφίδες αδιάφορων αποχρώσεων για ν αποδώσει το χρώμα της σάρκας η των βράχων
Έδειξε τις σκιές στη γη και δε δυσκολεύτηκε καθόλου να πετύχει τη βράχυνση
. Η εικόνα φαίνεται πρωτόγονη, αλλά γίνεται γιατί ο καλλιτέχνης την ήθελε απλή
Η χριστιανική τέχνη τον Μεσαίωνα έγινε ενα περίεργο κράμα πρωτογόνων και περίεργων μεθόδων
Η παρατήρηση της φύσης που όπως είδαμε είχε αναπτυχθεί στην Ελλάδα γύρω στο 500 π. Χ παραμερίστηκε γύρω στο 500 μ. Χ Οι καλλιτέχνες έπαψαν να ελέγχουν τους κανόνες τους με μέτρο την πραγματικότητα
Το θέμα του ρόλου της τέχνης στην εκκλησία είχε τελικά τεράστια σημασία γα ολόκληρη την ιστορία της Ευρώπης

E. H GOMBRICH ΤΟ ΧΡΟΝΙΚΟ ΤΗΣ ΤΕΧΝΗΣ Μορφωτικό Ίδρυμα Εθινικης τραπέζης Αθήνα 1994 

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου