Σελίδες

Κυριακή 28 Απριλίου 2024

ΙΣΤΟΡΙΑ ΕΥΡΩΠΑΙΚΗΣ ΛΟΓΟΤΕΧΝΙΑΣ

 

ΙΣΤΟΡΙΑ ΕΥΡΩΠΑΙΚΗΣ ΛΟΓΟΤΕΧΝΙΑΣ

Βρήκα τον ορισμό του Ωραίου, του δικού μου Ωραίου, είναι κάτι το φλογερό και το λυπηρό, κάτι το ακαθόριστο, που εγκαταλείπεται στην εικασία!

(Κάρολος Μπωντλαίρ, Βολίδες) Και τα άνθη του κακού του ιδίου ειναι

Όλη σχεδόν η μπωντλερική αισθητική διαφαίνεται σε αυτό το ποίημα.

Φέρει το βάρος της καλλιτεχνικής κληρονομιάς με τα αφιερωμένα μετάλλια σε ζωγράφους, χαράκτες η γλύπτες όλης της Ευρώπης.

Ο κλασικός ρυθμός του αλεξανδρινού στίχου εξαίρει την πληθωρικότητα του μπαρόκ του Ρούμπενς, τη μελαγχολική εξέγερση των καταδίκων του Puget < τη δύναμη του Ηρακλή> στον Μιχαήλ Άγγελο και τον περιπαθή μυστικισμό του Ρεμπραντ.

Ο Ρομαντισμός του Ντελακρουά συναντα εδώ τον <αναστεναγμό> του Βέμπερ και το χαριτωμένο φανταστικό του Βατώ ,αγγίζει τα παράλογα και βιώσιμα τέρατα του Γκόγια.

Είναι ακόμα ο ίλιγγος της ποίησης μπαρόκ του d Aubigne (ντ Ωμπινιέ) και ο ήδη ρέμπελος δανδισμος του Μπάιρον, τα φώτα του Βερονέζε και του Ντελακρουά και η μουσική κατά Χοφμαν και Βάγκνερ. Τέτοιος υπήρξε ο Μπωντλαίρ .

Το έργο του ενσωματώνει κι ανανεώνει μια ολόκληρη ευρωπαϊκή παράδοση και πέρα απ αυτή με τις μεταφράσεις του Πόου, οι οποίες αποτελούν και τους πρώτους τίτλους της δόξας του.

Το έργο αυτό είναι η ίδια η τελειότητα ολοκληρωμένη , μια καινοτόμος αισθητική, βασισμένη σε ένα τιθασευμένο ρομαντισμό. Μια ποίηση της φαντασίας και όχι της καρδιάς με σκληρή δουλειά , όχι μόνο με την έμπνευση, σε ένα έργο παράδοξο που συνδυάζει τη βλασφημία και τον σατανισμό με κάποια θρησκευτική πίστη

Την ανάταση προς το ιδανικό και τη συνείδηση μιας μοιραίας πτώσης, αυτό που ονόμασε διπλή ικεσία προς τον Θεό και τον σατανά. Χρειάζεται όπως το έκανε ο Σαρτρ, να αναζητήσουμε στη ζωή του την καταγωγή της επιλογής του κακού, η ακόμα ακολουθώντας μια ολόκληρη κριτική παράδοση, την καταγωγή των ερωτικών του ποιημάτων.

Χωρίς να ισχυριστούμε ότι εξηγούμε, μπορούμε τουλάχιστον να σημαδέψουμε τις κρίσιμες στιγμές κατά τις οποίες η ζωή του μοιάζει να έχει κάνει στροφή , τις στιγμές που ο ίδιος μας έδωσε να διαβάσουμε το έργο του στον αναγνώστη


ΕΥΡΩΠΑΪΚΆ ΓΡΆΜΜΑΤΑ

Ιστορία Ευρωπαϊκής Λογοτεχνίας

ΤΟΜΟΣ Β

ΣΟΚΟΛΗ Αθήνα 1999



Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου